Sunday 15 June 2014

Semalam emak berpesan.......

 
Semalam....
Banyak emak berpesan
Pesan mak pesan ulangan
Agar jaga tali persaudaraan
Agar ingat ayah dikuburan

Seraya tanganmu mak memarut kelapa
Untuk juadah anak yang belum merasa
Lauk pusaka mencuri rasa
Cendawan busut masak lemak itulah dia

Mak...
Kaulah satu dalam bejuta
Masakan mu kurindu selamanya
Kudratmu kurang kau gagahi jua 
Tanpa menggira erti penat

Segalanya untuk selera anak-anak 
Untuk kegembiraan anak-anak
kerna mak ada sepuluh anak
dan anakmu ini hanya ada seorang mak.

Demi mak....
Aku berdiri penuh setia
Kerana kau aku rindui sentiasa
Arwah ayah aku rindui jua
Aku sanggup buat apa saja

Mak.....
Dalam kepekatan malam mak berada
Lambaian mak masih segar di kepala
Hangat tanganmu mak memang ketara
Terasa kali ini bersalam denganmu tak puas rasanya
 
Jangan khuatir mak....
Doaku masih setia untuk mak
Doaku masih setia untuk arwah ayah
Doaku utk kebahagian mak dan ayah
Doaku agar ikatan silaturrahim kuat gagah
Doaku supaya sinar itu sentiasa cerah

Ketahuilah mak....
Darahku mengalir darah mak 
Darahku mengalir darah ayah
Darah mak darah kelembutan
Darah ayah darah ketegasan dan kebenaran
Dua darah yang mengalir dijasad ini perlukan keadilan!!!

Demi dhuha dan tahajjud mu.....
Dari dulu hingga kini
Tidak kurang malah kau tambahi
Dulu aku tidak mengerti
Ketika itu aku remaja enak dibuai mimpi
Selalu ku terlihat engkau bangun di subuh hari
Apabila dinihari masih berdiri
Siap mandi untuk kesegaran diri
Puasa hari putih amalanmu tidak dilupai
Pada Yang Maha Esa engkau mengabdikan diri
 
Mak....
Solat subuhmu sentiasa berjemaah
Di surau taman kerna ukhwah abadan abada
Sebelum berjemaah aku kau terjah

Dihujung katil engkau bersyarah
Disubuh hari gelap  sudah
Suara lembut mengatur langkah
Kau ingatkan jangan tidur tak sudah
Lembut suara itu aku pasrah

Walaupun engkau tidak menjerit
Tapi aku pasti bangkit
Sampai sekarang aku pelik mak
Memori itu tidak akan berpatah balik

Ya Allah..
Kau bagilah ketenangan abadi untuk kedua orangtuaku 
Kau bagilah kesihatan abadi untuk kedua orangtuaku

Mak....
Doa mak doa diharap
Dari semua anak-anak......

Namun mak....
Aku takkan mampu
Tanpa tepukan semangatmu dibahuku
Tanpa lafaz doa dan restumu
Di setiap langkah ku....

I love you so much mak.....
....... Dari anakmu yang jauh dimata dekat dihati.... MaznahRazakCikSuri@15062014/9AM



No comments:

Post a Comment